برپایی نخستین «موکب هنر غدیر» به‌ میزبانی دانشگاه هنر شیراز در دهه ولایت و امامت
برپایی نخستین «موکب هنر غدیر» به‌ میزبانی دانشگاه هنر شیراز در دهه ولایت و امامت

همزمان با دهه‌ی ولایت و امامت، ویژه ‌برنامه‌ ی «موکب هنر غدیر» در شیراز برگزار شد.

این برنامه که از روز یکشنبه 26 تیرماه تا سه‌شنبه 28 تیرماه 1401، به‌ مدت سه روز به‌ میزبانی دانشگاه هنر شیراز با همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز برگزار شد، در دو بخش عمومی و تخصصی ترتیب یافت.

ویژه ‌برنامه‌ های عمومی موکب هنر غدیر، هر‌شب از ساعت 19تا 24 در مکان برپایی موکب، واقع در باغ جهان ‌نمای شیراز، برای عموم افراد اجرا و با استقبال کم ‌نظیر مخاطبان مواجه شد.

 برگزاری نمایش تعزیه با موضوع غدیر و رشادت ‌های حضرت علی (ع)، با اجرای گروه تعزیه ‌‌خوانی غدیر از تهران، ازجمله ‌برنامه‌ های عمومی موکب هنر غدیر بود که در هر شب از این رویداد، یک نمایش با عناوین «نمایش فتاح و اشکبوس»، «نمایش غدیرخم و جانشینی حضرت علی (ع)» و «جدال حضرت علی (ع) با عمروبن عبدود» اجرا شد.

همچنین در دومین شب از ویژه ‌برنامه ‌های موکب هنر غدیر، «شب شعر غدیر» با حضور و شعرخوانی شاعران برجسته ‌ی کشور، ازجمله عبدالجبار کاکایی،‌ دکتر کاووس حسن‌ لی، دکتر غلامرضا کافی، دکتر محمد مرادی و دکتر فضل ‌الله میرقادری به دو زبان فارسی و عربی برگزار شد.

هنرمندان برجسته ‌ی کشور نیز در این سه شب، در غرفه ‌های مختلف طراحی شده در موکب، با اجرای زنده و تولید اثر در قالب های خوشنویسی،‌ نقاشیخط،‌ نقاشی و نقش برجسته با موضوع غدیر پذیرای عموم علاقه‌ مندان و هنردوستان بودند.

اجرای سرود و موسیقی و برپایی غرفه ‌های کودک و نوجوان با برنامه ‌های مختلف ازجمله مسابقه و اهدای جوایز، از دیگر ویژه ‌برنامه ‌های عمومی موکب هنر غدیر بود.

ویژه ‌برنامه‌ های تخصصی موکب هنر غدیر هم ویژه‌ ی هنرپژوهان، اهالی هنر و هنرمندان در این سه روز در بخش ‌های مختلف ترتیب یافت.

در نخستین روز این رویداد،‌ کارگاه تولید پوستر با محوریت «غدیر خم و ولایت امیرالمؤمنین (ع)»، ویژه‌ ی استادان گرافیک، در دانشگاه هنر شیراز برگزار و حاصل آن،‌ تولید 20 پوستر هنری شد.

در روز عید غدیر نیز،‌ کارگاه تخصصی پوستر ویژه ‌ی دانشجویان گرافیک، با حضور استادان اونیش امین‌الهی و کوروش پارسانژاد ترتیب یافت که در پی آن، پوسترهای متعددی توسط دانشجویان هنر با موضوع غدیر خم و ولایت امیرالمؤمنین (ع) طراحی شد.

همچنین در دومین روز این موکب، ورکشاپ تخصصی «نگاهی مدرن به خوشنویسی» باحضور و سخنرانی استاد احمد فلسفی در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد که در پایان این جلسه،‌ دو اثر با دستان هنرمند استاد فلسفی خلق و به دانشگاه هنر شیراز اهدا شد.

در آخرین روز ویژه‌ برنامه‌ های موکب هنر غدیر نیز، نشست تخصصی «روایت یک موزه گالری»، با سخنرانی استاد امیر عبدالحسینی در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تشکیل شد که مخاطبان آن علاقه‌مندان به نقاشی و متخصصان حوزه‌ ی هنرهای تجسمی و موزه و صاحب گالری بودند.

علاوه ‌بر عموم افراد،‌ جمعی از دانشگاهیان، هنرمندان و مسؤولان استانی ازجمله،‌ دکتر محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس و حجه‌الاسلام و المسلمین احمدی، مسؤول بنیاد غدیر فارس نیز در این چند روز، میهمان موکب هنر غدیر دانشگاه هنر شیراز بودند.

دکتر ستار خالدیان، رئیس دانشگاه هنر شیراز پیش از این در نشست خبری برگزاری موکب هنر غدیر، هدف از برگزاری این برنامه را زدودن غبار مظلومیت از چهره‌ ی غدیر به ‌عنوان یک واقعه ‌ی جاری در کل تاریخ و نهادینه ‌کردن تفکر علوی و سبک زندگی حضرت علی (ع) به‌ عنوان بهترین الگو برای بشریت، در بطن جامعه، به‌ ویژه در میان نسل جوان عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه هنر اثرگذارترین و کارسازترین ابزار برای تبیین و نهادینه‌ کردن فرهنگ غدیر و تفکر علوی در بین نسل‌ هاست، دانشگاه هنر شیراز با این رویکرد «موکب هنر غدیر» را، به‌مدت سه روز با ویژه ‌برنامه‌ های مختلف فرهنگی هنری در شیراز برپا کرده است.

به‌ گفته ‌ی رئیس دانشگاه هنر شیراز «موکب هنر غدیر» ویژه ‌برنامه ‌ای فرهنگی هنری و مذهبی است که در زمینه‌ ی معرفی و عمق ‌بخشی به مفاهیم بزرگی چون غدیر، امامت، ولایت و تفکر علوی برگزار شده است.


یک شنبه 23 مرداد 1401 (1 سال قبل )